Her şey 5 saniyede olmuş! Gürcistan’daki C-130 uçak kazasında yeni detaylar

Gürcistan’da 20 askerimizin şehit olduğu uçak kazasına ilişkin geniş çaplı soruşturma ve adli soruşturmalar devam ederken; Milli Savunma Bakanı Yaşar Güler, önceki gün yaptığı açıklamada kara kutunun incelenmesinin iki ayı bulabileceğini söyledi.
Güler, açıklamasında şu bilgilere yer verdi:
“İlk bulgulara göre ilk kırılan kuyruk oldu”
“Ön sonuçlara göre kesin olmamakla birlikte ilk kuyruk kırılıyor. Daha sonra üçe ayrılıyor. Bunlar kara kutudan çıkacak. Kara kutu şu anda TAI tarafından inceleniyor.”
“C130’u 1957’den beri kullanıyoruz” diyen Güler, “1999’da bir kez motorunda yangın çıktı ve güvenli bir şekilde indi. Dolayısıyla genel olarak güvenli bir uçaktır.” Bilgiyi de verdi.
KONTROL EDİLMEZ HALE GELMİŞTİ
Güler’in verdiği bilgiye göre uçağın önce kuyruk kısmını kaybetmiş olabileceği anlaşılıyor. Bu kısım uçağın dümen kısmını barındırır ve bu kısım kırılırsa uçak tamamen kontrol edilemez hale gelir.
NTV’de yer alan habere göre; Araştırmayla ilgisi olmasa da havacılık tekniğine göre uçağın kuyruk kısmını kaybetmesi sonrasında dümen ve irtifa kontrolü tamamen imkansız hale geliyor, uçağın ağırlık merkezi ileri doğru hareket ediyor ve uçağın burnu tamamen kontrol edilemez hale geliyor. Bu sayede havada kalmaya çalışan uçağın bir dizi dirençle karşılaşması ve ana parçalara binecek çok ağır yüklerle karşılaşması mümkündür. Bu sürüklenme uçağın burnunu, kanatlarını ve motorlarını tahrip edebilir. Uçağın düştüğü sırada çekilen videoda 4 motorun tamamı yerinde duruyor. Kuyruk kısmı kırıldıktan sonra hava direncinden dolayı bir süre sonra uçağın burnu da kırılmış olabilir.

KUYRUK BATIKTAN ÇOK UZAKTA YERE ÇARPTI
C130 kazasında uçağın kuyruk bölümünün koptuğu video görüntülerinden açıkça görülüyor. Kuyruk ana gövdeden sonra yere düşer. Video görüntülerine göre kuyruk, enkazdan çok uzakta yere düştü. Kuyruk havada süzülürken uçağın ana gövdesinin yere çarptığı ve dumanın yükseldiği görüldü.
Kuyruğun uçaktan kopması da bu parçanın havada kırılmasının ardından pilotların uçağı bir süre kontrol etmeye çalıştıklarının, kontrol imkansız hale gelmesine rağmen havada kalmaya çalıştıklarının bir işareti olabilir.

Bölgede çekim yapan çobanlar muhtemelen uçağın havada alışılmadık uçuşunu fark etti ve bir süre sonra olayı kaydetmeye başladı. Kayıt, uçağın önemli ölçüde irtifa kaybettiği bir zamanda yapılmış olabilir.
İlginizi Çekebilir
6 TON YÜK VARDI
Soruşturma sırasında dikkat edilen bir diğer durum ise kargonun içindeki 6 tonluk kargo paletleri oldu. Bu paletler uçağın arka kısmına yüklendi. Azerbaycan’da etkinliklere katılan savaş uçakları için alınan malzemeler uçakla geri getirildi. 6 ton faydalı yük, C-130 tipi bir uçak için çok büyük bir ağırlık değil. Teknik verilere göre bu uçaklar 19 tona kadar malzeme taşıyabiliyor. Havadan malzeme fırlatabilen bu tip askeri uçaklarda malzeme sıkı bir şekilde bağlanır ve gerektiğinde kapı arkadan açılarak havadan fırlatılabilir. Yükün denge sorunu yaratıp yaratmadığı da bilinmiyor. Kontrolsüz hareketler yaptığı için uçağın kuyruk kısmına da yük binmiş olabilir.



