Çin ile Polonya arasındaki ilk düzenli demiryolu bağlantısı açılıyor
Çin, Doğu ile Batı arasındaki ticaret hacmini artırmayı amaçlayan Kuşak ve Yol Girişimi kapsamında Polonya ile ilk düzenli demiryolu bağlantısını hayata geçirdi.
Çin ve Polonya, Pekin ile Varşova arasındaki ticareti artırmaya yönelik bir projenin parçası olarak iki ülke arasındaki ilk düzenli demiryolu bağlantısını inşa etti.
Çin’in 2013 yılında başlattığı Kuşak ve Yol Girişimi (BRI), tarihi İpek Yolu boyunca Doğu-Batı ticaretini canlandırmayı amaçlıyor.
Yeni açılan demiryolu bağlantısı, Pekin’in ticaret ağlarını genişletme stratejisinin bir parçası. Analistler demiryolu bağlantısı sayesinde Avrupa ülkelerinin Asya’ya ihracat hacminin artacağına dikkat çekiyor.
Vistula Finans ve Ekonomi Akademisi Asya Araştırmaları Enstitüsü müdürü Magdalena Rybicka, demiryolu bağlantısıyla Polonya ürünlerini, özellikle de gıda ürünlerini Çin’e ihraç etmenin mümkün olacağını söylüyor.
Rybicka euronews’e şöyle açıkladı: “Şu anda esas olarak ev aletleri, klimalar ve her türlü küçük ekipmanı taşıyor. Ancak daha sonra Polonya ürünlerini de Çin’e getirecek.”
Rybicka’ya göre demiryolu bağlantısı iki ülke arasındaki ticareti yeniden dengeleyebilir. Çin şu anda Polonya’nın ikinci büyük ticaret ortağı iken Polonya, Pekin için nispeten küçük bir pazar olmaya devam ediyor.
Pekin için fırsatlar?
Çin’in uluslararası siyaseti uzmanı Radosław Pyffel, yeni demiryolu bağlantısının Avrupa için daha geniş sonuçlarını tartışan bir açıklamada şunları söyledi: “Euro 2024’e bakıyoruz ve bu etkinliğe sponsor olan birçok şirket Çin’den. Dolayısıyla bu bize Çinlilerin Firmalarımız Avrupa pazarında gelişmeyi planlıyor” dedi. “Bu ilginç bir durumu gösteriyor ve kesinlikle bir iş fırsatı” dedi.
Pyffel, Polonya’nın bu sürecin merkezi olmayacağına ancak önemli bir parçası olabileceğine inanıyor. Ona göre Macaristan, İtalya ve İspanya gibi diğer ülkeler de Çin’den yatırım çekmeye çalışacak.
Ancak Polonya-Belarus sınırındaki durum ve Minsk’le artan gerginlikler demiryolu bağlantısına da yansıyabilir.
Bu noktada Polonya hükümeti, göç krizinin büyümeye devam etmesi halinde doğu komşusuyla sınırların tamamen kapatılması olasılığını dışlamıyor.
Brüksel’in konumu
Brüksel, Pekin’in Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkelerdeki yatırımlarını yakından takip ediyor.
Çin yapımı elektrikli araçların 5 Temmuz’dan itibaren AB pazarına sunulması halinde ek gümrük vergisine tabi tutulmasına karar verildi. Avrupa Komisyonu, Çin yapımı akülü elektrikli otomobillere yüksek gümrük vergisi uygulama kararını onayladı.
Geçen yıl açılan bir soruşturmada, Çin’in elektrikli araç endüstrisinin “AB’deki akülü elektrikli araç üreticilerinin zarar görmesine neden olan haksız sübvansiyonlardan yararlandığı” belirtildi.