Google ‘dijital telif hakkı’ için masada… Hüseyin Yayman: Çifte standart uygulanmamalı
Dünyanın en büyük arama motorlarından biri olan Google, dijital telif hakları yasası gündemini buluşturan Türkiye Büyük Millet Meclisi Dijital Medya Komisyonu’na sunum yapıyor. Komisyon Başkanı Hüseyin Yayman, toplantıda yaptığı konuşmada çifte standart uygulanmaması gerektiğini belirterek, şunları söyledi: ‘Haberlerin Avrupa standartlarında olduğu gibi telif hakkı içermesi gerekmektedir. “Google ve diğer arama motorlarıyla bir anlaşmaya varmak ve fikir birliğine varmak bizim için önemli.” dedi.
Dijital telif hakkı yasası müzakerelerinde tarihi bir gün. Google, Dijital Medya Komisyonu’na üst düzey bir heyetle katılarak sunum yapıyor. Türkiye’de ilk olan toplantının açılışını yapan Dijital Medya Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman, emek hırsızlığının önlenmesine vurgu yaparak, “Avrupa kurallarında olduğu gibi burada da haberin telif hakkı içermesi gerekiyor.” dedi. Google’ın hükümet ilişkileri ve kamu politikaları birimi başkanı Duygu Yücesoy, “Tüm paydaşlarımızla masaya oturmaya hazırız” dedi.
GOOGLE İLK KEZ MASA ÜZERİNDE
Dijital Medya Komisyonu bugün saat 11.00’de Hüseyin Yayman başkanlığında toplandı. Dijital telif hakkı yasası konusunun ele alınacağı toplantıya Google da ilk kez katıldı.
YAYMAN: TELİF HAKKINI AVRUPA KURALLARI GİBİ UYGULAYIN
Dijital Medya Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman açılış konuşmasında şunları söyledi:
“28’inci Meclis’in sekizinci toplantısını açıyorum. Bugün Türkiye’de tarihi günlerden biri. Komisyonumuzda Google’ın temsilcilerini ağırlıyoruz. Medya sektörünün ısrarla üzerinde durduğu dijital telif konusunu ele alacağız. Takip etmeye çalıştık.” Çerçeveyi öncelikle uzmanları ve paydaşları dinleyerek ortaya koyuyoruz. Bugün Google’ı ağırlıyoruz.” İlk defa bu seviyede duyacağız. Hırsızlığın ve insan gücü istismarının önlenmesi için atılması beklenen adımlardan biri. Emek verilerek üretilen içerikler, haber olabilir, değerli olabilir, eser olabilir, içeriğin izinsiz kullanılması kurumsal yapıların reklam gelirlerinin azalmasında sorun oluşturmaktadır.
Haberlerin Avrupa standartlarına göre telif hakkı içermesi gerekmektedir. Google ve diğer arama motorlarıyla anlaşmaya varmak ve fikir birliğine varmak bizim için önemlidir. Dijital konusu ön plana çıkınca sosyal medya olarak anlaşılmaktadır. Yapay zeka ve yapay zekanın etkilerinden bahsetmek yerine dijital ortamda ismini anmayacağım paylaşılan içeriklerden bahsedelim.
Bahsettiğim ortam TikTok’tur. TikTok’u dinledik ama isimleri skandallarla anılmaya devam ediyor. 5 yaşındaki kuzenime açıklayamadığım davranışlarda bulunan videoyu paylaşmak kabul edilemez. Bu durum toplumumuzda öfke yarattı. Kadının savunması skandala yeni bir boyut kazandırdı. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığımız konuyla ilgili harekete geçti, kendilerine teşekkür ediyoruz.
Yapay zeka hakkında daha fazla konuşmamız gerekiyor. Bu konuyla ilgili bir komisyon kurulması gündemde. Dijital Medya Komisyonu olarak bu yaz Türkiye’nin dijital değerlerinin haritasını çıkarmak için yoğun bir şekilde çalışmak istiyoruz. Dijital medya devletlerle birlikte kendi anayasalarına girmelidir. Özgürlüklerin azami ölçüde kullanılmasını savunuyoruz. Dijitalleşme konusunun siyasetin ötesine geçen bir konu olduğunu, dijitale sahip olanın geleceğin efendisi olacağının altını çizmek isterim.
GOOGLE’DAN YÜKSEK DÜZEY KATILIM
Google, üst düzey yöneticileriyle Dijital Medya Komisyonu toplantılarına katıldı. Toplantıya, Google Reklam ve Pazarlamadan Sorumlu Devlet İlişkileri Başkanı Tolga Sobacı başkanlığında, Google Türkiye avukatı Gönenç Gürkaynak ile Google Macaristan temsilcisi ve telif hakkı yöneticisi Adrian Timar ve çok sayıda uzman katıldı.
‘TÜM PAYDAŞLARIMIZLA MASAYA OTURMAYA HAZIRIZ’
Sunumda konuşan Google’ın hükümet ilişkileri ve kamu politikası birimi başkanı Duygu Yücesoy, şunları söyledi: “Tüm paydaşlarımızla masaya oturmaya hazırız. “Beklentileri anlamak ve istişarelerde bulunmak için Türkiye’deki tüm paydaşlarla oturup konuşmaya hazır olduğumuzu duyurmak isterim.”
“TÜM DÜZENLEMELERE UYACAĞIZ”
Google’ın reklam ve pazarlamadan sorumlu hükümet ilişkileri sorumlusu Tolga Sobacı ise şunları söyledi: “Google olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından çıkarılan her türlü düzenlemeye saygı duyuyor ve uyacağımızı beyan ediyoruz.”
DÜNYADAKİ ÖRNEKLER AÇIKLANIYOR
Google telif hakkı uzmanı Adrienn Timar, telif hakkı yasalarına sahip ülkeleri temel alan örnekler verdi.
Timar, şunları söyledi: “Ülkelerin düzenlediği çerçeveler farklılık gösterebilir. Burada yayıncıların ihtiyaçlarının neler olduğunu belirlemek gerekiyor. Kanada ve Avusturya’da, o ülkedeki yayıncıların beklentilerine ve yasalarına dayalı düzenlemeler mevcuttur.
Kanada, Avustralya ve Avrupa’da farklı bir yasa çıkarıldı.
“Dünya çapında dijital telif hakkıyla ilgili küresel bir düzenleme var, ancak her ülkenin farklı düzenlemeleri var.” dedi.
Google avukatı Gönenç Gürkaynak ise şunları söyledi: “Bu deneme AB mevzuatına uygun olarak yürütüldü. Kanada ve Avustralya’da farklı bir süreç uygulandı. Bu denemeleri tartışacak bir komisyon kurulması bizim için önemli. “Ne zaman isterseniz koşarak geliriz. Bu soruşturmalarla ilgili mevcut durumu özetleyen Gürkaynak, Rekabet Kurulu’nun şu anda Google aramalarıyla ilgili çok sayıda soruşturma yürüttüğüne dikkat çekti.